Zarządzanie

Jak zarządzać ludźmi i zespołem w prawidłowy sposób?

Niezawodny zespół to filar każdego sprawnie działającego przedsiębiorstwa. Kompetentna organizacja jego pracy sprawia, że firma działa niczym dobrze naoliwiona maszyna – problemy z planowaniem działań sprawiają z kolei, że nawet najbardziej doświadczeni specjaliści nie będą w stanie w pełni rozwinąć swych skrzydeł. Jak zarządzać zespołem, aby wspiął się on na wyżyny swoich możliwości? Zapraszamy do lektury.

Jak zarządzać ludźmi? Postaw na transparentną komunikację

Rozwój nowych technologii i towarzysząca nam cyfryzacja sprawiają, że możliwość efektywnej komunikacji ze współpracownikami stała się ważniejsza niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy Twój zespół pracuje aktualnie nad nowym projektem, czy przeprowadza cotygodniową burzę mózgów, jasna i przejrzysta komunikacja jest niezbędna do prawidłowego wykonania przydzielonej pracy.

Zastanawiasz się, jak zarządzać zespołem w sposób skuteczny? Nie mniej ważna niż klarowna komunikacja jest nieustanna nauka – zarówno w obrębie własnej specjalizacji, jak i nowych trendów. Pracownicy, którzy nieustannie poszerzają swoje kompetencje, mają największe szanse na osiągnięcie sukcesu.

Szacunek do współpracownika to podstawa

Szukając odpowiedzi na pytanie jak zarządzać ludźmi, warto pamiętać, że fundamentem dobrej atmosfery w miejscu pracy jest środowisko pełne wzajemnego szacunku, w którym każdy pracownik będzie czuł się doceniony i akceptowany. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest określenie fundamentalnych zasad i procedur oraz jasne komunikowanie swoich oczekiwań.

Pracownicy, którzy czują się szanowani przez swoich liderów i współpracowników, są bardziej skłonni do angażowania się w swoją pracę i wsparcie produktywności pozostałych członków zespołu. Miejsce pracy pełne szacunku to sprawia, że ludzie czują się bezpiecznie, mogąc wyrażać swoje pomysły i opinie bez obawy przed niepochlebną reakcją. Tworzenie kultury pracy opartej na wzajemnym szacunku wymaga nieustannego wysiłku, ale jest tego warte ze względu na poprawę morale, wyższą produktywność i niższą rotację pracowników.

Jak zarządzać zespołem? Zachęcaj do samodzielnego rozwiązywania problemów

Choć rozwiązywanie problemów w obrębie zespołu spoczywa na kadrze zarządzającej, warto zachęcać pracowników do ich samodzielnej identyfikacji i rozwiązania na jak najwcześniejszym etapie wystąpienia potencjalnego problemu. Rozwiązanie to pozwala nie tylko wyeliminować napotkaną trudność – sprawia również, że pracownicy czują większy wpływ własnych decyzji na codzienną pracę.

5 postaw, które pomagają zarządzać zespołem

Atmosfera pracy w obrębie zespołu zależy w dużej mierze od jego liderów, którzy pełnią istotną rolę w kształtowaniu atmosfery oraz poprawie wydajności pracowników. Wśród najważniejszych postaw, przyczyniających się do poprawy komfortu pracy, warto wymienić:

  1. Obopólny respekt – każdy menedżer chce być traktowany z szacunkiem, lecz wielu zapomina o tym, że postawa ta powinna być obustronna – aby szef cieszył się respektem swojego zespołu, on również musi traktować go w ten sposób. Postawa ta przejawia się m.in. w uważnym słuchaniu ich pomysłów, docenianiu ich wkładu w rozwój firmy i traktowanie ich z uprzejmością i rozwagą.
  2. Pozytywne nastawienie – nikt nie lubi pracować z osobą przejawiającą pesymistyczne nastawienie. Jeśli chcesz stworzyć sprzyjające środowisko pracy, zadbaj o pozytywną aurę w miejscu pracy. Nie oznacza to, rzecz jasna, że na Twojej twarzy musi nieustannie widnieć sztuczny uśmiech – staraj się dostrzegać wszystkie pozytywy i unikaj tworzenia negatywnej atmosfery, gdy tylko jest to możliwe.
  3. Jasna komunikacja – klarowny wyrażenie swoich oczekiwań jest kluczową cechą w relacji między kierownikiem a zespołem. Upewnij się, że jasno komunikujesz oczekiwania, terminy i cele. Poświęć czas na wysłuchanie obaw i pytań zespołu.
  4. Wsparcie w rozwiązywaniu problemów – problemy w miejscu pracy są nieuniknione – to właśnie sposób, w jaki sobie z nimi radzisz, ma kluczowe znaczenie w tym, jak zarządzać zespołem. Kiedy pojawia się problem, spróbuj odnaleźć rozwiązanie, które jest akceptowalne dla każdego. Jeśli nie możesz takie znaleźć, nie bój się prosić o pomoc.
  5. Zespołowe nastawienie – jeśli chcesz wiedzieć, jak zarządzać ludźmi, nie możesz przejawiać postawy osoby wszechwiedzącej. Pamiętaj, że stanowisz część zespołu – pracuj wspólnie z resztą specjalistów i pomagaj im na tyle, na ile możesz. Kiedy coś pójdzie, przyznaj się do swojego błędu i wyciągnij z niego cenną lekcję dla siebie i reszty zespołu.

Jak zarządzać zespołem? Nie ma jednej, niezawodnej drogi

Jak widać na przykładzie powyższego artykułu, odpowiedź na pytanie, jak zarządzać ludźmi jest niezwykle złożona i wielowątkowa. Jesteśmy pewni, że powyższe przykłady pomogą Ci określić pożądany model współpracy, stanowiąc cenny krok na drodze do stworzenia zgranego i kompetentnego zespołu na wiele lat.